FAQ

faq

Najczęściej zadawane pytania do dietetyka

Jak wygląda pierwsza wizyta u dietetyka?
Przed pierwszą wizytą zawsze wysyłam drogą mailową formularz lub ankietę żywieniową do wypełnienia.
Składa się ona z kilkunastu pytań, nad którymi możesz się zastanowić w spokojnej atmosferze.
Proszę o odesłanie ankiety na minimum 24h przed zaplanowaną wizytą.
W razie problemów technicznych – służę pomocą. W awaryjnych sytuacjach możesz przynieść wypełniony kwestionariusz na wizytę.
Pierwsze spotkanie trwa zwykle około 60 minut. W jego trakcie:

  • Przeprowadzany jest obszerny wywiad medyczno-żywieniowy
  • Poznaję dotychczasowe doświadczenia związanych z dietą, cele i motywację klienta
  • Staram się zrozumieć potrzeby i oczekiwania
  • Analizujemy dotychczasowe nawyki żywieniowe
  • Weryfikujemy cele oraz wspólnie ustalamy realny do osiągnięcia plan
  • Wskazuję problemy do pracy związane z żywieniem i podejściem do diety
  • Przedstawiam indywidualną ofertę, ustalamy warunki współpracy (proponowany model współpracy, czas trwania, częstotliwość spotkań itp.)

Warto przed wizytą przesłać aktualne wyniki badań krwi (szczególnie dotyczy to osób chorujących przewlekle lub zdiagnozowanych w kierunku konkretnych schorzeń, które będziemy wspomagać odpowiednią dietą – warto skontaktować się z dietetykiem w tej kwestii, aby upewnić się czy mamy komplet badań).
Miej przy sobie również listę stosowanych leków i suplementów diety.

W jaki sposób mogę skontaktować się z dietetykiem?
Przed rozpoczęciem współpracy zachęcam do kontaktu mailowego (lub poprzez formularz) w celu ustalenia dogodnego terminu spotkania i uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania.

W trakcie współpracy miesięcznej premium klienci również mogą kontaktować się z dietetykiem mailowo we wszelkich kwestiach związanych z postępami czy współpracą, w celu wyjaśnienia pojawiających się wątpliwości lub pytań.

Dlaczego w pakiecie współpracy miesięcznej nie ma jadłospisu?
Obecnie, bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, nie zawsze pracuję z klientami poprzez jadłospis.

Ta metoda niestety nie sprawdza się w wielu przypadkach i zawsze zasugeruję optymalny model współpracy.

Często współpraca opiera się na dzienniczku żywieniowym, ankietach, ustalaniu celów i indywidualnie dopasowanych zaleceń w trakcie konsultacji, a później weryfikowanie takich ustaleń na konsultacjach kontrolnych.

Możesz zdecydować się na współpracę miesięczną premium, która daje Ci możliwość kontaktu mailowego i bieżące wsparcie, pomoc i sugestie oraz odpowiedzi na pojawiające się pytania. W niektórych przypadkach decydujemy się wtedy również na współpracę w oparciu o plan żywieniowy.

Jeśli jadłospis jest dla Ciebie istotny lub Twój przypadek go wymaga – możesz zakupić jadłospis osobno.

Czym różni się plan żywieniowy od jadłospisu indywidualnego?
Plan żywieniowy to przykładowy plan posiłków w ciągu dnia, uwzględniający produkty i ich porcje. Daje on jednak więcej elastyczności, niż jadłospis i częściej jego stosowanie się sprawdza ze względu na łatwość użycia i elastyczność jaką daje.

W planie żywieniowym będziesz mieć ujęte przykładowe 2-3 posiłki na każdą porę dnia (2-3 śniadania, 2-3 obiady itd.) i orientacyjne gramatury oraz możliwość wymiany produktów na inne, w obrębie grupy (np. wybierzesz jednego dnia kaszę jęczmienną, a innego dnia ryż, a plan określa jaką porcję masz zastosować).

Indywidualny jadłospis zawiera z kolei dokładne przepisy, gramatury produktów i wyliczenia. Jest on przygotowywany w sposób indywidualny, tylko dla Ciebie  Opiera się również o Twoje preferencje żywieniowe i upodobania, nie zawiera produktów, których nie lubisz czy na które Cię nie stać.

Obecnie, bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, nie zawsze pracuję z klientami poprzez jadłospis. Ta metoda niestety nie sprawdza się w większości przypadków i dlatego nie jestem jej fanką.

Większość ludzi nie stosuje jadłospisów, które są dla nich przygotowywane i nie osiąga swoich efektów, gdyż ta metoda wiąże się z bardzo małą elastycznością i nawet najlepszy dietetyk rzadko będzie w stanie tak zaplanować posiłki, żebyś zawsze miał/miała ochotę akurat na nie, w danym dniu, w danej chwili 🙂

Zawsze po wstępnym zapoznaniu się z Twoim przypadkiem zasugeruję Ci optymalny model współpracy. Czasem nie będzie w tym modelu ani jadłospisu, ani planu żywieniowego, a czasem będzie to miks różnych metod.

Osobiście

Nie mam czasu na gotowanie, nie będę stać przez 3 godziny w kuchni, nie potrafię gotować, nie mam pieniędzy na eko-produkty - czy uda się to pogodzić?
Zdrowe odżywianie nie musi oznaczać wielu godzin spędzonych w kuchni, ani przyrządzania bardzo skomplikowanych potraw. Przygotowania posiłków samodzielnie nie da się uniknąć całkowicie.
Staram się jednak aby przepisy w jadłospisach (jeśli współpracujemy w oparciu o tę metodę) były zarówno proste i szybkie oraz uwzględniające sezonowe (zarazem tanie) produkty.
Czy układa Pani diety redukcyjne wegetariańskie i wegańskie?
Tak, oczywiście. Zajmuję się również dietami odchudzającymi na dietach wegetariańskich czy wegańskich, współpracuję z kobietami w okresie ciąży i laktacji.

Bardzo cenię sobie edukację żywieniową i jeśli tylko widzę taką możliwość – staram się proponować współprace bez jadłospisu, które uczą samodzielności i dają lepsze rezultaty w wielu przypadkach.

Czy aby skorzystać z konsultacji online muszę mieć kamerkę internetową?
Nie musisz. Oczywiście o wiele przyjemniej jest współpracować i rozmawiać, gdy się widzimy, ale nie jest to wymóg konieczny 🙂

Ja jednak zawsze udostępniam podgląd ze swojej kamery, żebyś miał / miała pewność, że rozmawiasz z właściwą osobą.

W czym może mi pomóc dietetyk?
Zachęcam Cię do przeczytania wpisu Kiedy warto skorzystać z pomocy dietetyka? – zostały tam opisane najczęstsze powody wskazywane przez osoby, które trafiają do dietetyka.